20 Rules of Subject-Verb Agreement Subjects and verbs తప్పకుండా ఒకదానికి మరోటి agreement లో ఉంటేనే ఆ sentence complete sense కలిగి ఉంటుంది. English Grammar లో సుమారుగా 20 rules of subject-verb agreement ఉన్నాయి. చాలా వరకు subject-verb agreement concepts straightforward గానే ఉంటాయి, కానీ కొన్న exceptions (to the rules) complicatedగా అనిపిస్తాయి. ...
20 Rules of Subject-Verb Agreement
Subjects and verbs తప్పకుండా ఒకదానికి మరోటి agreement లో ఉంటేనే ఆ sentence complete sense కలిగి ఉంటుంది. English Grammar లో సుమారుగా 20 rules of subject-verb agreement ఉన్నాయి. చాలా వరకు subject-verb agreement conceptsstraightforward గానే ఉంటాయి, కానీ కొన్న exceptions (to the rules) complicatedగా అనిపిస్తాయి.
For example, "They are fun" అంటామా లేదా "They is fun"? అంటామా. "they" is plural, కాబట్టి plural form of the verb, "are" సరైనది అవుతుంది. ఇక అసలు కథలోకి వెళదాం....
1. Subjects and verbs must agree in number.
ఇది మొదటి మరియు ముఖ్యమైనది. Subject singular అయినపుడు Verb కూడా singular అయి ఉండాలి. ఒక వేళ Subject plural అయినపుడు Verb కూడా plural అయి ఉండాలి.
Eg: The doggrowlswhen he is angry. (dog - singular; growls-singular)
The dogsgrowlwhen they are angry. (dog - plural; growl-plural)
2. Subordinate clauses that come between the subject and verb don't affect their agreement.
ఇక్కడ subject కి మరియు verb కి మధ్యలో Subordinate clauses వచ్చనా కూడా అది agreement విషయంలో ఎలాంటి ప్రభావము చూపించవు.
Eg: The dog, who is chewing on my jeans,isusually very good.
3. Prepositional phrases between the subject and verb usually do not affect agreement.
ఇక్కడ subject కి మరియు verb కి మధ్యలో Prepositional phrases వచ్చనా కూడా అది agreement విషయంలో ఎలాంటి ప్రభావము చూపించవు.
Eg:The colorsof the rainbow arebeautiful.
4. When sentences start with "there" or "here," the subject will always be placed after the verb. Some care needs to be taken to identify each part correctly.
ఏ sentence అయితేthere లేదా here తొో ప్రారంభమైనపుడు సాధారణంగా subject అనేది verb తరువాత వస్తుంది. ఇలాంటి సందర్భాలలో జాగ్రత్తగా వ్యవహరించాలి.
Eg: There isa problemwith the balance sheet.
Here arethe papersyou requested.
5. Subjects don't always come before verbs in questions. Make sure you accurately identify the subject before deciding on the proper verb form to use.
Questions లో కూడా చాలా వరకు Subjects verbs కు ముందు రావు. ఇలాంటి సందర్భాలలో కూడా జాగ్రత్తగా వ్యవహరించాలి.
Eg: Where arethe piecesof my broken glass?
6. If two subjects are joined by "and," they typically require a plural verb form.
ఒకవేళ రెండు subjects నుandతో కలిపినట్లైతే plural verb form ఉపయోగించాల్సి ఉంటుంది.
Eg: The cowand the pigarejumping over the moon. (over the moon = extremely happy)
7. The verb is singular if the two subjects separated by "and" refer to the same person or thing as a whole.
ఒకవేళ రెండు subjects కూడా ఒకరినే సూచించిస్తే andతో విడదీస్తే singular verb form ఉపయోగించాల్సి ఉంటుంది.
Eg: Red beans and riceis my mom's favorite dish. (ఇక్కడ Red beans మరియు rice కలిసిన ఒకే dish అన్నమాట)
8. If one of the words "each," "every," or "no" comes before the subject, the verb is singular.
వాక్యంలో "each," గానీ "every," గానీ"no" గానీsubject కు ముందు వచ్చనపుడు verb singular అవుతుంది.
Eg: No smokingor drinkingisallowed.
Every manand womanisrequired to check in.
9. If the subjects are both singular and are connected by the words "or," "nor," "neither/nor," "either/or," or "not only/but also," the verb is singular.
వాక్యంలో రెండు subjects కూడా singular అయిఉండి "or," "nor," "neither/nor," "either/or," లేదా "not only/but also," లచేత connect చేయబడినట్లైతే verb కూడా singular అవుతుంది.
Eg: Either Janaki or Jahnavi isto blame for the accident
10. If the subjects are both plural and are connected by the words "or," "nor," "neither/nor," "either/or," or "not only/but also," the verb is plural.
వాక్యంలో రెండు subjects కూడా plural అయిఉండి "or," "nor," "neither/nor," "either/or," లేదా "not only/but also," లచేత connect చేయబడినట్లైతే verb కూడా plural అవుతుంది.
Eg: Not only dogsbut also catsareavailable at the animal shelter.
11. If one subject is singular and the other is plural, and the words are connected by the words "or," "nor," "neither/nor," "either/or," or "not only/but also," use the verb form of the subject that is nearest the verb.
వాక్యంలో రెండు subjects ఉండి ఒక subject singular అయి మరొక subject plural అయిఉండి "or," "nor," "neither/nor," "either/or," లేదా "not only/but also," లచేత connect చేయబడినట్లైతే verb కి దగ్గరగా ఉన్న Subject తో agree అయ్యే verb తీసుకోవాలి.
Eg: Either the bears or the lionhasescaped from the zoo.
Neither the lion nor the bearshaveescaped from the zoo.
12. The only time the object of the preposition decides plural or singular verb forms is when noun and pronoun subjects like "some," "half," "none," "more," or "all" are followed by aprepositional phrase. Then the object of the preposition determines the form of the verb.
ఎప్పుడైతే "some," "half," "none," "more," or "all" లాంటి subjects తరువాత prepositional phrase ఉంటే plural లేదా singular verb forms ని object of the preposition ఆధారంగా నిర్ణయించాల్సి ఉంటుంది.
Eg: All of the chickenisgone.
All of the chickensaregone.
13. The singular verb form is usually reserved for units of measurement or time.
Units of measurements కి సాధారణంగా singular verb form ఉపయోగిస్తారు.
Eg: Fourquarts of oil wasrequired to get the car running.
14. Indefinite pronouns typically take singular verbs (with some exceptions).
కొన్ని మినహాయింపులతో Indefinite pronouns కి singular verbs తో agree అవుతాయి.
Eg: Everybodywantsto be loved.
(14కు మినహాయింపు: the indefinite pronouns "all," "any," "more," "most," "none," and "some," can be plural or singular, depending on how they're used in the sentence.)
15. The exceptions to the above rule include the pronouns "few," "many," "several," "both," "all," and "some." These always take the plural form.
(14కు మినహాయింపు)గా "few," "many," "several," "both," "all," and "some" లకు ఎప్పుడూ plural verb ఉపయోగిస్తాము.
Eg: Fewwereleft alive after the flood.
16. If two infinitives are separated by "and," they take the plural form of the verb.
రెండు infinitivesని and చేత వేరు చేసినపుడు plural verb ఉపయోగిస్తాము.
Eg: Towalkand tochew gum require great skill.
17. When gerunds are used as the subject of a sentence, they take the singular form of the verb. However, when they are linked by "and," they take the plural form.
వాక్యంలో gerund నిsubject గా ఉపయోగించినపుడు singular plural వాడతాము. ఒకవేళ రెండు gerunds ని and చేత కలిపితే plural plural వాడతాము.
Eg: Standingin the water wasa bad idea.
Swimmingin the ocean and playingdrums aremy hobbies.
18. A collective noun, such as "team" or "staff," can be either singular or plural depending upon the rest of the sentence. Typically, they take the singular form, as the collective noun is treated as a cohesive single unit.
మిగతా వాక్యాన్ని ఆధారంగా చేసుకుని collective noun కు singular లేదా plural verb ఉపయోగించవచ్చును. సాధారణంగా singular verb ఉపయోగిస్తారు.
Eg: The herdisstampeding.
19. Titles of books, movies, novels, and other similar works are treated as singular and take a singular verb.
Eg: The Vemana Shataka Padyaluisa collection of more than a hundred poems.
20. Final rule: Remember, only the subject affects the verb! Nothing else matters.
Eg: Jacob, who owns sixteen houses, ison his way to becoming a billionaire.
Just check yourself here
1.
The furniture __________ mostly old.
1.
ఈ మాటలు అంటున్నది ఎవరు?
1.
ఈ మాటలు అంటున్నది ఎవరు?
2.
Mathematics __________ my favorite subject.
2.
శుక్రాచార్యుడు వామనుని ఏవిధంగా ఊహించాడు ?
2.
శుక్రాచార్యుడు వామనుని ఏవిధంగా ఊహించాడు ?
3.
Some of the students in my class __________ angry that they did not pass.
3.
బలిచక్రవర్తకి శుక్రాచార్యుడు ఇచ్చిన సలహా ఏమిటి?
3.
బలిచక్రవర్తకి శుక్రాచార్యుడు ఇచ్చిన సలహా ఏమిటి?
4.
There __________ the president and his wife.
4.
ఈ పద్యం ద్వారా కులాన్ని, రాజ్యాన్ని, వైభవాన్ని కాపాడుకోవాల్సింది ఎవరు?
4.
ఈ పద్యం ద్వారా కులాన్ని, రాజ్యాన్ని, వైభవాన్ని కాపాడుకోవాల్సింది ఎవరు?
5.
The boy with the goofy friends __________ a lottery ticket everyday.
5.
. వామనుడు దానంగా కోరిని ఆ కొంచెం ఏమిటి?
5.
. వామనుడు దానంగా కోరిని ఆ కొంచెం ఏమిటి?
6.
The teacher's clothes __________ out of fashion.
7.
McDonalds __________ an example of a fine American eatery.
8.
The French __________ a lot of junk food.
9.
The United States __________ bordered by Canada and Mexico.
10.
There __________ a crazy amount of money under the sofa cushion.
What are LINKERS - CONNECTORS - DISCOURSE MARKERS? ఒక paragraph construction జరుగుతున్నపుడు వివిధ రకాల expressions ని పలికించడానికి ఉపయోగపడే words or phrases ని LINKERS లేదా TRANSITIONS లేదా CONNECTORS లేదా DISCOURSE MARKERS అని కూడా అంటారు. ఇవి మనం అనుకున్న భావాన్ని చక్కగా వివరించడానికి,...
What are LINKERS - CONNECTORS - DISCOURSE MARKERS?
ఒక paragraph construction జరుగుతున్నపుడు వివిధ రకాల expressions ని పలికించడానికి ఉపయోగపడే words or phrases ని LINKERS లేదా TRANSITIONS లేదా CONNECTORS లేదా DISCOURSE MARKERS అని కూడా అంటారు. ఇవి మనం అనుకున్న భావాన్ని చక్కగా వివరించడానికి, పోల్చడానికి, విరుద్ధ విషయాలను కలపడానికి, వర్ణంచడానికి, నిర్వచించడానికి, సంక్షప్తపరచడానికి అలాగే హేతుబద్ధీకరించడానికి ఉపయోగపడుతాయి. Descriptive paragraph రాయడానికి ఈ DISCOURSE MARKERS చాలా ఉపకరిస్తాయి.
What are linkers?
Linkers ఒక idea ను లేదా sentence of the text ను మరొక idea చేత లేదా sentence of the text చేత logical గా connect చేయడానికి ఉపయోగిస్తాము.
Why are they used?
ఇవి writer కు direction ఇస్తాయి మరియు reader ను thought process లో guide చేస్తాయి. వీటి వినియోగంతో write-up కు specific meaning వస్తుంది.
How to choose a linker?
Linkers ని choose చేసుకునేపుడు Meaningcriterion కు ప్రాధాన్యతనివ్వాలి. తరువాత logical relation తో చక్కగా ఉపయోగించాలి. For example, linkers like because, so and therefore express logical relations which are different from those expressed by although, but and nevertheless.
Listed below are some of the important linkers. Let us now learn them.
cause and
effect :
Linkers: because, so, accordingly,
thus, consequently, hence,
therefore, as
(వీటిని reason
and result ను express చేయడానికి వాడతాము)
Ex: We had to wait
because, it was
raining.
comparison :
Linkers: similarly, likewise,
whereas, but, on the other
hand, except, by
comparison, when
compared to, equally, in
the same way
(వీటిని similarities
between two ideasను express చేయడానికి వాడతాము)
Ex: Life is difficult in extreme polls; similarly, it is horrible near the Equatorial regions.
contrast:
Linkers: but, however, yet, still,
even though, nevertheless,
on the other hand,
otherwise, after all, for all
of that, on the contrary,
notwithstanding, in
contrast, unlike, whereas,
instead of, alternatively,
although
(వీటిని differences
between two ideasను express చేయడానికి వాడతాము)
Ex: Raj did not perform
well in the exam;
nevertheless, he got a
distinction in English.
time:
Linkers: at once, immediately,
meanwhile, at length, in the
meantime, at the same
time, in the end, when,
then, as, before that, after
that
(వీటిని time and
frequency of eventsను express చేయడానికి వాడతాము)
Ex: The bell rang and the
students left
immediately.
addition:
Linkers: and, also, even, again,
moreover, further,
furthermore, similarly, in
addition, as well as
(వీటిని main idea కు support ideas ని add చేయడానికి వాడతాము)
Ex: It is very hot today;
moreover, there is a
power outage.
example:
Linkers: for example, such as, for
instance, in this case, in
another case, on this
occasion, in this situation,
in this manner, to illustrate
(వీటిని main idea ను support చేస్తూ illustrations చేయడానికి వాడతాము)
Ex: I think he is very rich;
for example, he gave
a hundred rupee note
to a beggar.
sequence:
Linkers: first, second, third, next,
then, following, now, at this
point, after, after this,
subsequently, eventually,
finally, previously
(ఇవి importance
of the ideas ని priority ప్రకారంగా listing చేయడానికి వాడతాము)
Ex: There is a students’
procession today;
therefore, they
diverted the traffic.
summary:
Linkers: in brief, on the whole, in
sum, to sum up, thus
(ఇవి conclusion లేదా summarizing చేయడానికి వాడతాము)
Ex: It is a love story, the
actors performed well,
the direction is
excellent, the settings
are beautiful; in brief, it
is a good film.
Example Paragraph:
The human body is a wonderful piece of work that nature has created. It is not beautiful like
the body of a butterfly or a peacock but it is shaped practically. It can do many types of
work which other animals cannot. It is not strong like the body of a tiger. But in place of
physical strength it has a big and sharp brain. By using this brain the human physique has
been able to overcome many of its limitations. By sitting in an airplane it flies faster than a
kite, by riding a motorcycle it travels faster than a leopard, and by firing a machine gun it
fights much better than a tiger. In spite of all this, the human body suffers from many
diseases because it has a weakness for habits such as smoking, drinking and overeating.
When it is healthy the body can give great pleasure but when it is sick it can cause great
pain. The wise man would always keep his body fit because a healthy mind can work only
in a healthy body.
మీకు తెలుసా?English Textbook చివరలో ఇచ్చే List of Words ఏమిటి? ఎందుకు? ప్రాథమిక స్థాయి నుండి ఎలిమెంటరీ స్థాయి వరకు గల English Textbook చివరలో ఒక List of Words ఉంటుంది. అది ఏమిటి? ఎందుకు? అని ఎప్పుడైనా ఆలోచించారా? ఆ List of Words ని General Service List of words (GSL) అని పిలుస్తారు. ఇక story లోకి వెళితే .... ఎప్పుడైతే...
మీకు తెలుసా?
English Textbook చివరలో ఇచ్చే List of Words ఏమిటి? ఎందుకు?
ప్రాథమిక స్థాయి నుండి ఎలిమెంటరీ స్థాయి వరకు గల English Textbook చివరలో ఒక List of Words ఉంటుంది. అది ఏమిటి? ఎందుకు? అని ఎప్పుడైనా ఆలోచించారా?
ఆ List of Words ని General Service List of words (GSL) అని పిలుస్తారు. ఇక story లోకి వెళితే .... ఎప్పుడైతే ఇంగ్లీషు వారు ఇతర దేశాలలో colonies ఏర్పాటు చేసుకోవడం, వ్యాపారం చేయడం, రాజ్యాధికారాన్ని సంపాదించడం జరిగిందో అప్పుడే English ను అక్కడి ప్రజలకు నేర్పడం ప్రారంభించారు. అది వారి అవసరమా లేదా మన అవసరమా అనే విషయాన్ని పక్కన పెడితే ఇప్పుడు మాత్రం అందరి అవసరంగా మారిపోయింది.
అదే క్రమంలో చాలామంది Educationalists చాలా కాలం projects, experiments, researches నిర్వహించి చాలా రకాల Methods of Teaching English as Second Language (ESL) మరియు Techniques of Teaching English ప్రవేశపెట్టడం జరిగింది. ఇలా జరిగిన పరిశోధనల్లోంచి పుట్టిందే General Service List of words.
ఇలాంటి General Service List of words (GSL) లు కొద్ది మంది ప్రచురించారు. అందరి ఉద్ధేశ్యం ఒకటే అయినప్పటికీ కొద్దిపాటి వ్యత్యాసం ఉంటుంది. లేదా words ఇచ్చే క్రమంలో తేడా ఉంటుంది. కొందరు 1000, 1500, 2000 లేదా ఆపైన గల words తొో కూడా List రూపొందించారు.
సుమారుగా 2000 words తొో కూడిన General Service List of words (GSL) ను 1953లో Michael West publish చేశారు. ఇలాంటి listsలో words అన్నీ కూడా words యొక్క frequency of usage పై ఆధారపడి తయారు చేసినవే.
ఇలాంటి General Service List of words (GSL) తయారు చేయడానికి ESL students and teachers ప్రేరణగా నిలిచారు. ఇలాంటి Lists కూడా ముఖ్యమైనవే. ఎందుకనగా Spoken English లో 80-85% of common written text మరియు 90-95% of colloquial speech లో ఇవే words ఉపయోగంలో ఉంటాయి.
ఈ General Service List of words (GSL) మాత్రమే English Language నేర్చుకోవడానికి లేదా మాట్లాడడానికి సరిపోతాయా అంటే కాదనాల్సిందే. ఎందుకంటే ఇందులో ఉండే List of words కేవలం keywords/headwords మాత్రమే. అంటే ఒక word నేర్చుకోవడం అంటే దానికి సంబంధించిన దాని other forms and derivations కూడా నేర్వాలన్నమాట. ఉదాహరణకి 'be' ఉందంటే దానర్థం be forms అన్నీకూడా. అంటే am, is are, was, were, being and been.
మరైతే కాలంతో పాటుగా భాష వినియోగంలో కూడా మార్పులు వస్తాయి కదా. అలాంటప్పుడు 1953 General Service List of words (GSL) ఇప్పటికీ ఉపయోగమా? అంటే Researches తేల్చింది ఏమనగా మొదటి 1000 words ఇప్పటికీ frequency of usage ఎక్కువగానే ఉందని. మరి మిగతావి? ప్రస్తుత పరిస్థతుకు అనుగుణంగా మార్చాలనే ప్రయత్నాలు చాలానే జరుగుతున్నాయి. వాటిని New General Service List (NGSL) అంటారు. ఇలాంటి Lists 2013 ఆ తరువాత Brezina, Gablasava, Browne, Culligan, Philips లాంటా వారు ప్రచురిస్తూనే ఉన్నారు.
So, ఇప్పుడు General Service List of words (GSL) యొక్క importance అర్థమైఉంటుది కదా. అయితే General Service List of words (GSL)ని నేర్పడానికి Activities prepare చేయడం మంచిదేగా....
Quiz-3 - General English (Reading Comprehension) Here is a quiz on basic English grammar aspects. It is to refine or refresh ourselves once again. Do please comment in the section once your quiz is done. Hope this will make us busy refining ourselves. This quiz concentrates...
Quiz-3 - General English (Reading Comprehension)
Here is a quiz on basic English grammar aspects. It is to refine or refresh ourselves once again. Do please comment in the section once your quiz is done. Hope this will make us busy refining ourselves. This quiz concentrates on comprehension skills.Do please read passage carefully and the question every time and respond.
Quiz-2 - General English (Basic - Silent Letters Here is a quiz on basic English grammar aspects. It is to refine or refresh ourselves once again. Do please comment in the section once your quiz is done. Hope this will make us busy refining ourselves. This...
Quiz-2 - General English (Basic - Silent Letters
Here is a quiz on basic English grammar aspects. It is to refine or refresh ourselves once again. Do please comment in the section once your quiz is done. Hope this will make us busy refining ourselves. This quiz concentrates on the silent letters in a word. Do please read the question every time and respond.
Quiz-1 - General English (Basic) Here is a quiz on basic English grammar aspects. It is to refine or refresh ourselves once again. Do please comment in the section once your quiz is done. Hope this will make us busy refining ourselves.Loading̷...
Quiz-1 - General English (Basic)
Here is a quiz on basic English grammar aspects. It is to refine or refresh ourselves once again. Do please comment in the section once your quiz is done. Hope this will make us busy refining ourselves.
1. దానశీలం కవి - బమ్మెర పోతన(వివరణ - శ్రీ కటుకోజ్వల మనోహరాచారి)కవి వివవరములు (చదవండి)పాఠ్యభాగ కవి: బమ్మెర పోతనకాలం : 15వ శతాబ్దిప్రాంతం : ఓరుగల్లు(వరంగల్లు) సమీపంలోని బమ్మెర గ్రామంరచనలు: ఆంధ్రమహా భాగవతం, భోగినీ దండకం, వీరభద్ర విజయం, నారాయణ శతకంబిరుదులు : సహజపాండితుడుప్రత్యేకతలు: పోతన...
1. దానశీలం
కవి - బమ్మెర పోతన
(వివరణ - శ్రీ కటుకోజ్వల మనోహరాచారి)
కవి వివవరములు (చదవండి)
పాఠ్యభాగ కవి: బమ్మెర పోతన
కాలం : 15వ శతాబ్ది
ప్రాంతం : ఓరుగల్లు(వరంగల్లు) సమీపంలోని బమ్మెర గ్రామం
రచనలు: ఆంధ్రమహా భాగవతం, భోగినీ దండకం, వీరభద్ర విజయం, నారాయణ శతకం
బిరుదులు : సహజపాండితుడు
ప్రత్యేకతలు:పోతన భక్తకవి, శబ్ధాలంకార ప్రియుడు. పోతన భాగవతం లోని గజేంద్రమోక్షం, రుక్మిణీ కళ్యాణం, ప్రహ్లద చరిత్ర, వామనావతారం ఘట్టం జనాల్లో చాలా ప్రసిద్ధి పొందాయి. తన భాగవతం గ్రంథాన్ని రాజులకు అంకితం ఇవ్వకుండా శ్రీరామచంద్రునికి అంకితం ఇచ్చాడు. రాజులను ఆశ్రయించకుండా స్వయంగా వ్యవసాయం చేసుకొని జీవించిన ధన్యుడు.
పద్యం 1 (చదవండి)
కులమున్ రాజ్యము దేజమున్ నిలుపు మీ కుబ్జుండు విశ్వంభరుం
కలడే మాన్పను ఒకండు? నా పలుకులు ఆకర్ణింపు కర్ణంబులన్,
వలదు ఈ దానము గీనమున్; పనుపుమా.. వర్ణిన్ వదాన్యోత్తమా!
కఠిన పదాలు-అర్థాలు:(తెలునుకోండి)
తేజమున్ = తేజస్సు (పరాక్రమం)
ఈ కుబ్జుండు = ఈ యొక్క పొట్టివాడు (విష్ణువు)
విశ్వంభరుండు = విశ్వమంతా భరించగలిగేవాడు
అలతిన్ పోడు = కొంచెంతో పోయేవాడు కాడు
త్రివిక్రముడు = ముల్లోకాలను ఆక్రమించగలవాడు
స్ఫురణవాడు = అనిపించేవాడు
బ్రహ్మాడమున్ = బ్రహ్మాండమంతా
మాన్పను = ఆపగల్గను
ఆకర్ణింపు = విను
కర్ణంబులన్ = చెవులొగ్గి (చెవులతో)
దానము గీనమున్ = దానంగీనం
పనుపుమా.. = పంపించుము
వర్ణిన్ = బ్రహ్మచారిని
వదాన్యోత్తమా! = దాతల్లో ఉత్తముడా!
పద్య భావాన్ని / వివరణను వినడానికి క్రింద play button నొక్కండి (లోడ్ అయ్యోవరకు ఆగండి)
భావం:(చదవండి)
దాతల్లో శ్రేష్ఠుడా! బలిచక్రవర్తీ! నీ కులాన్ని, రాజ్యాన్ని, పరాక్రమాన్ని నిలుపుకో! ఈ పొట్టివాడు మహావిష్ణువులా తోస్తున్నాడు. కొద్దిగా తీసుకొని వెళ్లిపోయేవాడు కాడు. మూడడుగుల పేరుతో ముల్లోకాలను ఆక్రమించే త్రివిక్రముడు అవుతాడు. బ్రహ్మాండం నిండిపోతాడు. ఎవరైనా ఆతని ఆపగలరా? నామాట వినుము. ఈ దానం గీనం వద్దు. ఈ బ్రహ్మచారిని పంపించివేయి.
Read and Reflect
activity for Formative Assessment
MODEL REVIEW
OF A POEM
Name of the poetry: Where
the mind is without fear
Name of the author: Rabindranath
Tagore
Genre of the piece of writing:
Poetry
Summary of the Poetry:
This poem is a contemplation
of a state of being, a place in time, and a way of living into which the
author, Tagore, wishes his country, India, would awaken. The...
Read and Reflect
activity for Formative Assessment
MODEL REVIEW
OF A POEM
Name of the poetry:Where
the mind is without fear
Name of the author:Rabindranath
Tagore
Genre of the piece of writing:Poetry
Summary of the Poetry:
This poem is a contemplation
of a state of being, a place in time, and a way of living into which the
author, Tagore, wishes his country, India, would awaken. The first nine lines
of the poem present a number of statements in which begin with the word,
“Where…” These statements are each positive attributes which Tagore is hoping
India will achieve. The poem resolves by finishing all of these sentences,
and Tagore making a plea to his Father, for his country to wake up into “that
heaven of freedom.”
My Reflections:
In this poem Tagore
dreamt of a heaven of freedom for his country where people would be fearless,
knowledgeable, rational, united, truthful, hard working and broad minded.
A lot has happened since then, but we haven’t achieved the
heaven. Though our country has achieved freedom, it’s been mere political
freedom, not the spiritual one that Tagore wanted. Still we see the divisions
among people based on their caste, class, religion and such baseless things.
The country is still dipped in superstitious beliefs, corruption, illiteracy
and poverty. Hence, Tagore’s wish has not been fulfilled
yet. That is why we find the poem equally relevant today.
By : Rajamanohari
Class
10 ZPHS Satharam
Want to read the poem? Here
it is!
WHERE THE MIND
IS WITHOUT FEAR
-Rabindranath Tagore
Where
the mind is without fear and the head is held high
Where knowledge is free
Where the world has not been broken up into fragments
By narrow domestic walls
Where words come out from the depth of truth
Where tireless striving stretches its arms towards perfection
Where the clear stream of reason has not lost its way
Into the dreary desert sand of dead habit
Where the mind is led forward by thee
Into ever-widening thought and action
Into that heaven of freedom, my Father, let my country awake